2025. Február 22., Szombat
„Önmagunk megismerése kaland, amely váratlan messzeségekbe és mélységekbe vezet.”
Carl Gustav Jung
Az önismereti írásom 1.részét volt már időd kicsit feldolgozni? Ne aggódj, nem baj, ha még csak részben, mert ahogy már mondtam az önismeret fejlesztése nem egy pillanatnyi folyamat, hanem egy folytonos utazás, amelyben fokozatosan fedezzük fel és értjük meg saját magunk egyre mélyebb rétegeit.
Többen fordulnak hozzám olyan problémával, melynek alapja a másoknak való megfelelés. Ki ne szeretné, ha a külvilág csak pozitív képet alkotna rólunk, de a valóság nem ennyire rózsaszín.
Önismeretünk két forrásból táplálkozik:
Önismereti utazásunk egyik kardinális pontja, hogy mások hogy látnak minket és mi hogyan látjuk magunkat. Vajon ez a két kép kiegészíti egymást? Van közös halmaza? Abszolút köszönőviszonyban sincs a két kép?
Az elinduláshoz szeretnék segíteni – a következő lépésben egy eszközzel ismertetnélek meg, amely a JOHARI-ablak.
Az ablak metafora több szempontból is találó, hiszen ezen keresztül szemlélődve, mélyebb betekintést nyerünk önmagunkba, jobban hozzáférünk saját személyiségünk rétegeihez.
Mi is az a Johari ablak?
Az önismeret fejlesztésének legismertebb modellje. Joseph Luft és Harry Ingham (1976, idézi Rudas, 1997) modellje a személyiséget és annak megnyilvánulásait két dimenzió mentén négy nagy területre osztja aszerint, hogy a személy, illetve mások számára ezek mennyire ismertek vagy ismeretlenek.
Mi a célja?
Segít jobban elmélyülni az önismeretben és támogatja az emberek közötti hatékonyabb kommunikációt.
Nyílt terület (nyitott terület / nyilvános én) : tulajdonságaink, viselkedésünk, amelyekkel mi magunk tisztában vagyunk, és amelyek mások számára is észlelhetőek (pl. név, kor, családi állapot megosztása). Általánosságban ezen a területen történik maga a kommunikáció. Minél nagyobb ez a rész annál hatékonyabban kommunikálunk, és annál elmélyültebb a kapcsolatunk a környezetünkkel.
Rejtett terület (zárt terület- magán én): tulajdonságaink, viselkedésmódjaink, gondolataink, érzéseink, tények, amelyeket mások elől szándékosan elrejtünk, titkolunk. Ha hangsúlyos ez a terület, az nemcsak arra utalhat, hogy az illető nehezen vagy nem szívesen adja ki magát, hanem arról is, hogy a véleményét sem fejezi ki nyíltan, egyenesen, ezért ezen is érdemes dolgozni… Jó, ha a Zárt terület minél kisebb helyet foglal el a négyes felosztásban.
Vak terület (vakfolt): a mások számára észlelhető tulajdonságaink, viselkedésünk, amelyeknek mi magunk nem vagyunk tudatában (pl. gesztusok, szóhasználat, reagálási módok). Személyiséged azon részeire mutat rá, melyek mások számára ismertek, de számodra nem. Vagyis: amit rólad gondolnak, az nincs összhangban azzal, amit magadról hiszel. Ez lehet kellemes, de érinthet kellemetlenül is, aszerint, hogy milyen a megítélésed. Ha túl sok hasonló visszacsatolást kapsz különböző helyekről időről időre, ha úgy látod, hogy a másokban rólad kialakult kép számodra „idegen”, érdemes elgondolkodnod azon, hogy mit nem veszel észre, mire kellene jobban figyelned? Mások visszajelzései iránytűt jelenthetnek önmagadhoz. Ez a terület tehát fejlődési lehetőséget rejt.
Ismeretlen terület (sötét terület – ismeretlen én): tulajdonságaink, viselkedési módjaink, amelyeknek mi nem vagyunk tudatában, és amelyek mások előtt sem ismertek. Nem lehet tudatosan szabályozni vagy megváltoztatni. Ez a terület a pszichológia asztala, illetve ablaka.
A következő a feladatod: vedd sorra a felsorolt emberi értékeket, tedd fel magadnak a kérdést:
Ha nagy a kontraszt, azaz feltűnően sok az „igen-nem” vagy a „nem-igen” válaszpár, érdemes dolgoznod azon, hogy ezt a részed önismereti munkával harmóniába hozd, kapcsolataidat, „társas működésedet” erősítheted általa.
|
Szerintem megvan a képességem/tulajdonságom igen?/nem? |
Mások szerint |
Egyezőség |
Ajándékozás |
|
|
|
Alkalmazkodás |
|
|
|
Barátság |
|
|
|
Boldogság |
|
|
|
Bizalom |
|
|
|
Bizakodás |
|
|
|
Becsületesség |
|
|
|
Együttműködési készség |
|
|
|
Együttérzés |
|
|
|
Elengedés |
|
|
|
Elfogadás |
|
|
|
Elismerés |
|
|
|
Harmónia |
|
|
|
Humor |
|
|
|
Kedvesség |
|
|
|
Következetesség |
|
|
|
Kölcsönösség |
|
|
|
Játékosság |
|
|
|
Lelki béke |
|
|
|
Mértékletesség |
|
|
|
Megbocsátás |
|
|
|
Nyitottság |
|
|
|
Segítőkészség |
|
|
|
Szeretet |
|
|
|
Szorgalom |
|
|
|
Tudatosság |
|
|
|
Tisztelet |
|
|
|
Önbizalom |
|
|
|
Őszinteség |
|
|
|
Önzetlenség |
|
|
|
Folytatás következik…
Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is!
Link másolása