2025. Február 11., Kedd
Az idény harmadik futama előtt az volt a kérdés, hogy a háromszoros világbajnok Max Verstappen zsinórban a tizedik versenyén is győzni tud-e, mellyel beállíthatta volna tavaly felállított tízfutamos győzelmi szériáját.
A pénteki két szabadedzés után nyilvánvalóvá vált, hogy a Red Bull a 2024-es év legnehezebb versenyhétvégéje előtt áll, hisz a Ferrari remek tempót diktált Melbourne-ben, és Charles Leclerc vezetésével be is húzta a második szabadedzést. Sőt a szombati időmérővel kapcsolatban a Mclaren pilótája Lando Norris Nostradamus szerepébe bújt, és Ferrari pole-t jósolt.
A pénteki nap krónikájához hozzátartozik, hogy az első szabadedzésen Alex Albon összetörte az autóját, mely olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy az autó vázát nem tudták megjavítani a szerelők. Így ki kellett volna cserélni az elemet, de mivel a Williams csapatnak nem volt tartalékváza, így csak egy autóval folytathatták a hétvégét.
Alaphelyzetben ilyenkor az történne, hogy a hibázó pilóta az, aki kihagyja a hétvégét, azonban mivel a Williams két pilótája Sargeant és Albon között, akkora a különbség az utóbbi javára, hogy az angol istálló úgy döntött, hogy Albon folytathatja hétvégét, míg a semmiről sem tehető Sargeant számára véget ért a hétvége.
Ez a döntés természetesen kérdéseket vethet fel, hogy ez mennyire volt igazságos. A döntés nem volt igazságos, de ugyanakkor logikus, hisz ha Sargeant folytatja a hétvégét, akkor nem lett volna esélyük a pontszerzésre, míg Albon esetében erre kínálkozott esély.
Az időmérőt végül annak ellenére tudta behúzni Max Verstappen, hogy a három szabadedzés egyikén sem volt első, ahogy az időmérő első két szakaszában sem.
Az időmérő utolsó szakaszában azonban egy hibátlan kört rakott össze, míg a két Ferrari pilóta egyaránt hibázott, így Sainz a második, míg Leclerc a negyedik helyről várhatta a vasárnapi futam rajtját. A harmadik helyre a két Ferrari köze a Mclaren férkőzött be Lando Norris révén.
A kvalifikációt eredetileg harmadik helyen záró red bull-os Perez-t, a versenybíróság három rajthelyes büntetéssel sújtotta, mivel az időmérő első szakaszában feltartotta Nico Hülkenberg-et, így a mexikói a hatodik helyre esett vissza.
A futam rajtja meglehetősen tiszta volt. Verstappen szépen megtartotta vezető pozícióját, a mezőny megúszta baleset nélkül a startot.
A második körben jött a dráma, Sainz meglepetésre megelőzte az élen haladó Verstappen-t, akinek elkezdett füstölni a jobb hátsó fékje, a címvédő holland ugyan behozta a boxba a kocsit, de fel kellett adnia a versenyt. Ezt követően Sainz a befutóig magabiztosan őrizte első helyét, s karrierje harmadik F1-es futamgyőzelmét aratta, a második helyre csapattársa a monacói Charles Leclerc, míg a dobogó harmadik fokára Lando Norris állhatott fel.
A verseny krónikájához hozzátartozik, hogy az utolsó körben Alonso és Russell a hatodik helyért csatázott, s a 6-os kanyarban a kétszeres világbajnok spanyol az addigiakhoz képest 100 méterrel korábban fékezett, ami meglepte Russell-t, aki elvesztette az irányítást Mercedese fölött, s látványosan nagy balesetet szenvedett. Szerencsére nem sérült meg.
A futam után Alonso az esetért 20 másodperces időbüntetést kapott, mivel az indoklás szerint, indokolatlanul lassan és kiszámíthatatlanul vezetett, így visszacsúszott a hatodikról a nyolcadik helyre.
Csapatokról
Ferrari
A Ferrari álomhétvégét produkált, hisz a 2022-es Bahreini Nagydíj óta először aratott kettős győzelmet. A Ferrari már pénteken megvillantotta oroszlánkörmeit, és szombaton az időmérőn elvihette volna a pole-t, ha Sainz és Leclerc nem hibázik a Q3-ban. A futamon aztán Verstappen kiesése után nem volt igazán ellenfelük, még akkor sem hogy Norris végig látótávolságon belül volt a Leclerc-hez képest.
A Ferrari ismét jól bánt gumikkal, s a tempója is rendben volt, azt hogy mi történik, akkor ha Verstappen a pályán marad sohasem tudjuk meg, de az biztos, hogy neki is meg kellett volna izzadnia győzelemért, de az is lehetséges, hogy ma semmiképpen sem tudott volna nyerni. Nagy kár, hogy Verstappen kiesett, hisz nagyon érdekes lett volna, hogy a holland mit tudott volna kezdeni a Ferrarikkal.
A Ferrari csapaton belül érdekes, hogy ezen a hétvégén jobb munkát végzett Sainz, mint Leclerc. A 16 nappal a vakbélműtéte után futamot nyerő spanyol pilóta mind az időmérőn, mind a futamon gyorsabb volt a monacói csapattárásnál, s magabiztos, ellenállhatatlan versenyzéssel magabiztosan nyerte meg a futamot. Az elmúlt 41 futamból csak egy pilóta volt, aki futamot tudott nyerni a Red Bullok-on kívül, az pedig nem más mint Sainz, aki két alkalommal tudott diadalmaskodni.
Carlos Sainz az elmúlt egy másfél évben sokat fejlődött, rendkívül kiegyensúlyozott, s több alkalommal is tudja hozni Leclerc tempóját, sőt van amikor még nála is jobb, ahogy ma is így volt. Ugyanakkor továbbra is azt gondolom, hogy Leclerc összességében gyorsabb mint Sainz, benne nagyobb a potenciál, de ezt majd az idő meg fogja mutatni, hogy igazam van-e vagy sem.
Sainz egy alul értékelt versenyző, akinél az elmúlt bő három évtizedben gyengébb képességű pilóták is nyertek világbajnokságot. Ugyanakkor a spanyol pilóta rossz időben van, rossz helyen! Hisz karrierjét a Red Bull kötelékében kezdte a Toro Rosso versenyzőjeként, ahol a csapattársa egy bizonyos Max Versteppen volt, most pedig azaz Charles Leclerc a csapattársa, akit Verstappen mellett a leggyorsabb, legtehetségesebb fiatal pilótának tartanak mezőnyben.
Ennél sokkal rosszabb lapjai a spanyolnak nem nagyon lehetnének. Minden esetre én ezt a Leclerc-Sainz párost nem bontottam volna meg Hamilton kedvéért, hisz egyrészt ez egy nagyon erős pilótapáros, másrészt pedig szemmel látható, hogy a két pilóta jól kijön egymással, s nem biztos, hogy Leclerc és Hamilton esetében is ez lesz a helyzet.
Red Bull
Ez a pálya valahogy nem feküdt a Red Bull-nak. Elnézve azt, hogy az ötödik helyen végző Sergio Perez mennyire nem tudta tartani a két Ferrari és Mclaren tempóját, nem vagyok meggyőződve arról, hogy Verstappen, ha nincs a fékhiba meg tudta volna nyerni a futamot. Ugyanezt a véleményt fogalmazta meg a verseny után a Red Bull tanácsadója Helmut Marko is, aki elmondta, hogy akkor sem tudtak volna nyerni, ha Verstappen-nek nem adódik problémája.
A teljes igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy Perez autójának a padlója megsérült, mikor megelőzte Alonso-t, s jelentős leszorítóerő veszett, s ennek következtében a gumikopás is fokozódott.
Verstappen a legutóbbi 43 futamon mindig pontszerző volt, s 714 nap után esett ki, legutóbb 2 évvel ezelőtt szintén Ausztráliában volt kénytelen idő előtt feladni a versenyt.
Összességében ez a futam nagyszerűen megmutatta, hogy a Red Bull Verstappen nélkül egy félkarú óriás, s azt hogy Pereznek van néhány pálya, mely fekszik neki, s ott jó teljesítményre képes, de nagyon sok pályán csak átlagosra, s ez a melbourne-i pálya is ebbe a kategóriába tartozik.
A következő futamon a Red Bull visszavághat, hisz Szuzuka tipikusan olyan pálya, amely nagyon fekszik a Red Bullok-nak.
Mclaren
A brit istálló, ezen a hétvégén is, ahogy az eddigi három futamot tekintve is a harmadik erő jelenleg a mezőnyben. Ez volt idén a legerősebb futamuk. De még mindig nincsenek a Red Bull és a Ferrari szintjén.
A két pilóta között továbbra is szorosabb a verseny mint tavaly. Ezen a hétvégén valamivel Norris volt a gyorsabb, de ez egy élvezetes csata kettőjük között.
Ezen a futamon Lando Norris egy olyan rekordot is felállított, melyet aligha szeretett volna, hisz harmadik helyezésével, karrierje 14. dobogós helyezését szerezte a F1-ben, így ő neki van legtöbb dobogója F1 történetében, akik soha nem nyertek futamot.
Az eddigi csúcsot közösen tartotta Nick Heidfeld-el.
A negyedik helyen végző Oscar Piastri elmondta, hogy mikor a futam során arra kérték, hogy engedje el a gyorsabb Norris-t, az egy korrekt döntés volt, a fiatal ausztrál Verstappen kieséséről pedig a következőket mondta: „Eggyel kevesebb futam, amit meg fog nyerni.“
Mercedes
A szezon legnagyobb csalódása, mely nullázott Melbourne-ben, Hamilton a 16. körben motorhiba miatt esett ki, Russell pedig az utolsó körben szenvedett balesetet. Mindenki többet várt tőlük, ahogy saját maguk is. Nagyon letáboroztak a negyedik legerősebb csapat pozíciójába, s nem nagyon látszik a fény az alagút végén, s ez tükröződött a csapatfőnök Toto Wolff futam utáni szavaiból is. Az osztrák csapatvezető ugyanakkor azt is hozzátette, hogy nem gondolkozik a lemondáson, hisz véleménye szerint nem szervezeti probléma van, hanem az autó nem elég jó.
A Mercedesnél kicsit fordult a kocka, hisz Hamilton elmondása szerint nagy tempójú részeken nem tűntek rossznak, viszont lassú szakaszokon gyengén teljesítettek, míg az előző versenyeken pont fordítottja volt helyzet.
Lewis Hamilton idén továbbra is keresi önmagát, ezúttal is lassabb volt csapattársánál Russell-nél, s ez az előző két futamon sem volt másképp. Ez az idei szezon Hamilton karrierjének leggyengébb szezonkezdete.
Ha már Hamilton egy érdekes statisztika, a 2021-es Olasz GP óta ez volt az első futam, mikor sem ő, sem Verstappen nem tudta befejezni a futamot.
Aston Martin
Idén az ötödik erő egyelőre, s ez ezen a futamon sem volt másképp. Jól jött nekik a 16. körben a virtuális biztonsági autós fázis, de így is csak a hatodik helyre érhetett volna oda, ha Alonso-t, utólag nem büntetik meg. Stroll ugyanakkor így hatodik lett, s kb. 12 másodperccel volt Alonso mögött, ami tőle egy jó teljesítmény, de semmi több. Nem lehetnek elégedettek.
Kép forrása: unsplash.com
Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is!
Link másolása