2025. Február 11., Kedd
A hétvégén Imolában rendezték a 2024-es Forma-1-es világbajnokság hetedik futamát, mely egyben az első európai futamot is jelentette. Ahogy az F1-ben már régóta megszokott az első európai nagydíjra a csapatok ezúttal is jelentős fejlesztési csomagokkal érkeztek. Így volt ezzel a bajnoki címvédő Red Bull, a hazai pályán szereplő Ferrari, valamint a Mercedes, és az Aston Martin is. Így mindenki kíváncsian várta, hogy kinek hogyan sikerültek a fejlesztései.
Az első két szabadedzést követően első ránézésre a Ferrari lehetett a legnyugodtabb, Charles Leclerc ugyanis mind az első, mind a második szabadedzést megnyerte. A monacói pilóta számára nemcsak a fejlesztések voltak újak, hanem a versenymérnöke is, hisz Xavi Marcos helyét, akivel Leclerc 2019-es Ferrarihoz kerülése óta együtt dolgozott, Bryan Bozzi vette át. Bozzi nem volt ismeretlen Leclerc számára, hisz eddig a pilóta versenymérnökeként tevékenykedett.
Az első nap pozitív meglepetése a Visa RB japán pilótája Juki Cunoda volt, aki a második szabadedzést a harmadik helyen zárta, ugyanakkor szenvedtek a Red Bullok. Hisz az első szabadedzést a 4., 5., míg a másodikat a 7., és a 8. helyen zárták. A Mclarennél Oscar Piastri második szabadedzésen elért második helye bizakodásra adott okot.
Az első két szabadedzést követően a versenyszimulációk azt mutatták, hogy ugyan a Ferrari Leclerc révén abban is az élen végzett, azonban figyelembe véve a szimuláció etapjának hosszát, és azt hogy hány kört nem vettek figyelembe az adatok összesítésekor Leclercnél, az a kép rajzolódott ki, hogy versenytempók tekintetében valójában a McLaren csapat áll a legjobban.
A harmadik legerősebb versenyszimulációt a Mercedes teljesítette, míg a Red Bull csak a negyedik erő volt ezen a téren pénteken.
A versenyszimulációk azt is megmutatták, hogy a négy nagycsapat mögött hatalmas űr tátong, hisz az Aston Martin, és a Visa RB hátránya már a negyedikhez képest is 6 tized volt.
A pénteki napot követően nem véletlen volt bizakodó Lando Norris, és Charles Leclrec illetve, nem véletlenül volt rosszkedvű a háromszoros világbajnok Verstappen, aki sem az autója egykörös, sem pedig a versenytempójával nem volt elégedett, és egyensúlyproblémákra panaszkodott.
Szombaton a harmadik szabadedzésen fordult a kocka és a két McLaren diktálta tempót Piastri és Norris sorrendben, őket követte fél másodperces hátránnyal a két Ferrari, míg Verstappen továbbra sem találta a bölcsek kövét, és végül a hatodik helyen zárt. Az edzés krónikájához még hozzá tartozik, hogy előbb Fernando Alonso, majd Sergio Perez is összetörte az autóját.
Az időmérő első szakaszában Alonso, míg a másodikban Perez vérzett el, ugyanakkor a hétvége eddigi eseményeit figyelembe véve, némi meglepetést okozott, hogy a Q1-ben és a Q2-ben is Max Verstappen volt a leggyorsabb. Emellett mindképpen dicséretes teljesítmény volt, hogy mindkét Visa RB bejutotta a Q3-ban.
Az időmérő utolsó szakasza hatványozott jelentőséggel bírt, hisz az imolai aszfaltcsíkon nagyon nehéz előzni, így mindenkinek fel volt adva a lecke, hisz egy gyengén teljesített Q3 a komplett versenyhétvégét tönkre vághatta volna. Az időmérő harmadik szakasza nagyon szoros csatát hozott, melyből végül Max Verstappen került ki győztesen, mögötte, a két McLaren következett Piastri, Norris sorrendben, majd jött a két Ferrari Leclerc vezetésével. Cunoda meglepetésre megelőzte Hamiltont és az előkelő hetedik helyről várhatta másnap a zöld lámpa kialvását.
A időmérőt követően nem sokáig lehetett boldog a második helyet megkaparintó ausztrál Oscar Piastri, hisz a kvalifikációt követően Kevin Magunssen feltartásáért három rajthelyes büntetést kapott, így visszasorolták az ötödik helyre, ugyanakkor csapattársa Lando Norris, ennek köszönhetően ott találta magát az első sorban.
A vasárnapi verseny rajtja az időmérőhöz hasonlóan rendkívül fontos volt. Ugyan Lando Norris egy kicsit jobban kapta el a rajtot mint Verstappen, de a holland meg tudta tartani a vezetést, akiket a rajtpozíciójuknak megfelelően a két Ferrari követett a Leclerc vezetésével. Az első húsz körben Verstappen szépen lassan építette előnyét, mely a 20. kör környékén már a 6 másodpercet is meghaladta. Majd megkezdődtek a kerékcserék, az élmezőnyből Russell érkezett elsőként, majd jött Norris, és egy körrel később Verstappen is.
Mindenki közepesről kemény gumira váltott, és mindenki úgy kalkulált, hogy ez lesz a futam egyetlen kerékcseréje, így mindenkinek be kellett osztania az abroncsait a verseny végéig.
A kerékcserék során az élmezőnyben egy helyen történt változás Piastri előbb állt ki a boxba kereket cserélni, mint Sainz, így árugrotta a spanyolt és feljött Leclerc mögé a negyedik helyre, míg Sainz visszaesett az ötödikre.
Verstappen előnye továbbra is hat másodperc körül mozgott Norrishoz képest, akire egyre jobban felzárkózott Leclerc, olyannyira, hogy nyithatta is a hátsó szárnyát, hisz bement egy másodperc alá a hátránya. Azonban ennél tovább nem jutott, sőt apránként elkezdett lemaradni Norrisról, majd a monacói levágta a sikánt is, ezzel a hátránya két másodperc fölé nőtt, majd ahogy múltak a körök úgy távolodott Norris a Ferrari pilótájától.
Sőt a McLaren brit pilótája nem érte be ezzel, hisz szépen lassan elkezdte faragni a hátrányát Verstappennel szemben, olyannyira, hogy az utolsó 5-6 körre a kettejük közötti különbség már két másodperc alatt járt.
A Red Bull holland pilótájának a helyzetét tovább nehezítette, hogy pályaelhagyásért már korábban megkapta az utolsó figyelmeztetést, azaz egy újabb vétség időbüntetést vonhatott volna maga után, ami a háromszoros világbajnok győzelmébe került volna.
Mindkét pilóta a határon autózott, mindent beleadtak, de végül Verstappen 0,7 másodpercet megőrzött előnyében, és idei ötödik, karrierje 59. győzelmét aratta. A pontversenyben Verstappen tovább növelte előnyét, a második helyre viszont feljött Charles Leclerc, aki az idén az összes futamon végigment, és negyediknél sehol sem volt rosszabb. A monacói hátránya 48 pont, míg az imolai futamot csak a csalódást keltő 8. helyen záró Sergió Perez visszacsúszott a harmadik helyre.
Összegzés
Az elmúlt két évben Max Verstappen utcahosszal, egymás után nyerte a futamokat és érinthetetlen volt. Az idei szezont is nagyszerű formában kezdte ő és a Red Bull is, azonban a riválisok, különösen a McLaren teljesen felzárkózott rájuk. Már nem is emlékszem arra, hogy mikor mondhattuk azt utoljára a pénteki szabadedzések után, mikor láttuk a versenyszimuláció adatait is, hogy nem a Red Bull tűnik a legerősebbnek.
Ezen a hétvégén nagyon-nagyon nehéz dolga volt a Red Bullnak, amit jól mutat, hogy Perez csak a 8. helyen zárt 54 másodperc hátránnyal. Ugyanakkor Verstappen igazolta klasszisát, mind az időmérőn, mind a versenyen extrát teljesített, külön érdemes kiemelni, miután megkapta a versenyen a harmadik figyelmeztetését pályaelhagyásért a nyakán volt a kés, hisz egy újabb hiba már büntetéssel járt volna. Ráadásul nem tartalékolhatott, padlógázzal kellett mennie, Norris egyre fenyegetőbb közelsége miatt, de holland kiállta próbát.
Ez egy olyan hétvége volt, melyet nem az autó nyert meg, sokkal inkább Verstappen, ő tette hozzá azt a pluszt, ami miatt ezzel az autóval győzni lehetett. A McLaren az előző futamon versenytempóban felülmúlta még a Verstappen-féle Red Bull-t is, ezen a futamon kb. egálban voltak, ugyan a verseny első szakaszában közepes gumikon lassabbak voltak Verstappennél, azonban a verseny második felében Norris McLarenje jobban bánt a kemény gumikkal.
Ez a két futam nagyon-nagyon biztató volt a wokingiak számára, hisz jelenleg úgy tűnik, hogy egy szinte kerültek a Red Bullal, amit a szezon elején kevesen hittek volna.
A Ferrari nincs messze az első két csapattól, de úgy gondolom azért egy kicsit többet vártak az új fejlesztésektől, talán bíztak benne, hogy ők is akkora ugrást tudnak tenni, mint a McLaren, ez azonban egyelőre még várat magára. Ők egyelőre a stabil harmadik erő, akiknek nem sok hiányzik, hogy utolérjék a Red Bull, Mclaren párost.
A Mercedes eltévedt az erőben, de nagyon, jelenleg nem látszik, hogy ebből lenne visszaút, úgy tűnik ebben az évben kibérelték a negyedik számú csapat titulust az erősorrendben.
Az Aston Martin pedig a tavalyi szenzációs szezonkezdet óta lejtőn van, már a tavalyi év második felében is ott volt, s a folyamatot idén sem tudták megállítani. Úgy tűnik a tavalyi szezonkezdet inkább volt a csillagok szerencsés együttállása, mint sem az, hogy szakembergárda tekintetében az élcsapatok szintjére léptek volna.
Kép forrása: freepik.com
Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is!
Link másolása