2025. Február 11., Kedd
A hétvégén rendezték meg a 39. Forma-1-es Magyar Nagydíjat.
A mogyoródi verseny 1986 óta minden évben megszakítás nélkül állandó helyszíne az autósport királykategóriájának a Forma-1-nek. Idén izgalmas versenyre volt kilátás, hisz a szezon eddigi 12 futamán hat különböző győztes született. Ilyenre utoljára 2012-ben volt példa, mikor nyolc pilóta is tudott legalább egy futamot nyerni. Önbizalommal telve érkezhetett Magyarországra a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton, aki az előző versenyen Silverstone-ban 915 nap, és 56 futam elteltével nyert újra futamot, és karrierje 104. győzelmét aratta.
A brit pilóta jó emlékeket őrizhet a Hungaroringről, hisz 9 pole pozíciójával, valamint 8 győzelmével ő a magyar versenypálya abszolút rekordere.
Csütörtöki sajtónap
Csütörtökön a Haas csapat bejelentette, hogy a 2024-es év végén távozik a csapattól a dán Kevin Magnussen.
Úgy gondolom, hogy ez a bejelentés várható volt. Magnussen 2022-ben egy év kihagyás után tért vissza a Forma-1-be. Első szezonjában jobb teljesítményt nyújtott, mint akkori csapattársa Mick Schumacher, azonban Nico Hülkenberg 2023-as érkezése óta háttérbe szorult, a csapat második számú pilótája lett.
Amit nagyszerűen mutat az is, hogy míg az idei szezonban Nico Hülkenberg 22 pontot gyűjtött, addig Magnussen mindössze 5 pontot.
A dán pilóta az utóbbi időben inkább túlzottan kemény védekezésével, szabálytalanságaival hívta fel magára a figyelmet, mint sem a gyorsaságával. Ugyan még vannak szabad ülések, és Magnussen még reménykedik, de engem meglepne, ha ő 2025-re kapna ülést a Forma-1-ben.
Pénteki szabadedzések
Komoly fejlesztési csomaggal érkezett Mogyoródra a címvédő Red Bull istálló, melyről Verstappen azt mondta, hogy ez csomag olyan, mely az év hátralévő részére is kihatással lesz.
A Ferrarinál sem tétlenkedtek, hisz az olasz csapat újra bevetette a Barcelonában megbukott fejlesztési csomagját, melyet legutóbb Silverstone-ban már nem használtak.
Ez az a fejlesztési csomag, mely jelentős leszorító erőt generál, ugyanakkor pattogást idéz elő, ami vezethetetlenné teszi az autót. Az Ferrari azért vette be újra ezt a fejlesztési csomagot, mert egyrészt a pattogás elsősorban nagy sebességű kanyarokban okoz problémát, másrészt pedig módosították, átdolgozták a problémát okozó padlólemezt.
Szabadedzések
A pénteki szabadedzések arra utaltak, hogy a Ferrari jó irányba indult el, hisz az első tréningen Sainz az első, míg Leclerc a harmadik helyet szerzete meg. Míg a másodikon Sainz zárt a harmadik helyen. Leclerc ugyan csak 18. lett, de ő az edzés elején összetörte az autóját.
Szintén jó formát mutatott a McLaren, mely Lando Norris révén a nap legjobb idejével megnyerte a második szabadedzést.
A Red Bullnál is volt ok az optimizmusra, hisz Verstappen mindkét edzést a második helyen zárta, és a szabadedzések után pozitívan nyilatkozott az új fejlesztési csomagról.
Ugyanakkor a Mercedes szenvedett a kánikulában az első edzésen Russell a 4., Hamilton 10., míg a másodikon Russell az 5., Hamilton pedig a 7. helyen zárt. A pénteki adtok alapján a német csapat inkább a versenytempójában bízhatott, mint sem az egy körös tempójában.
Szombat, 3. szabadedzés, időmérő
3. szabadedzés
A szombati harmadik szabadedzésen szárnyalt a McLaren, mely kettős győzelmet aratott Norris, Piastri sorrendben, s jelezte a riválisoknak, hogy aki ezen a hétvégén győzni szeretne, annak őket kell legyőznie.
Időmérő
Az időmérő első szakaszában a sokat kritizált Perez olajat öntött a tűzre, hisz leamortizálta a Red Bullját a 8-as kanyarban, így a 16. helyével már a Q1-ben kiesett. Szintén búcsúzott a Mercedes pilótája George Russell, aki a 17. helyen végzett.
A Q2-ben komoly meglepetés nem született, Norris végzett az élen őt Verstappen, Piastri, valamint a két Ferrari követte Sainz, Leclerc sorrendben.
A Q3 izgalmasra sikeredett, melyből az egész hétvégén domináló Lando Norris jött ki a legjobban, aki mindössze 22 ezreddel előzte meg csapattársát Oscar Piastrit, míg a harmadik helyre Max Verstappen futott be csupán 46 ezredes elmaradással.
A további sorrend Sainz, Hamilton, Leclerc volt.
Az edzés végén Yuki Tsunoda megirigyelte a társcsapat mexikói pilótájának Sergio Pereznek a manőverét, és ő is összetörte az autóját.
Így a hol eleredő, hol megálló esőben a 2012-es Brazil Nagydíj óta először aratott kettős győzelmet időmérőn a McLaren.
Vasárnap, futam
Minden pályán fontos a rajt pláne egy olyanon, mint a Hungaroring, ahol nehéz előzni.
A pole-ból induló Norris rosszul rajtolt, így Norris, Piastri és Verstappen egymás mellett ért az első kanyarba. Legbelül Piastri volt, középen a szendvicsben Norris, míg a külső íven Verstappen. Végül Piastri került az élre, Verstappen a bukótérbe kényszerülve megelőzte Norrist, aki két helyet bukva visszaesett a harmadik helyre.
A vezető hármast a rajtnál egy pozíciót javító Hamilton követte.
Az első kanyarban történtek miatt a 3. körben arra kérte Verstappent a Red Bull, hogy engedje el Norrist, aki nem értett egyet a döntéssel, de eleget tett annak.
A Red Bull jól gondolkodott, ha nem adta volna vissza a pozíciót megbüntették volna Verstappent, hisz a pályán kívül került Norris elé.
Az élbolyban a negyedik helyen autózó Hamilton nyitotta a kerékcserék sorát a 16. körben. Két körrel később jött Norris, majd a következő körben Piastri is. A Red Bull azonban Verstappennel kivárt, és csak a 22. körben hívták ki a hollandot.
Hamilton a hat körrel korábbi cseréjével simán átugrotta Verstappent és feljött a harmadik helyre, aki 7 másodperccel szorult a hétszeres világbajnok brit mögé.
A Red Bull hollandja azonban a frissebb gumikon gyorsan utolérte britet, és a 35. körben Hamilton elfékezése után Verstappen megpróbálta körbeautózni a britet, de lecsúszott a bukótérbe, így nem történt helycsere.
A 40. körben Hamilton ismét kiállt boxba, ahogy a Verstappen mögött autózó Leclerc is. A 45. körben levédendő Hamilton esetleges elévágását Norris is kijött boxba, majd két körrel később a versenyt vezető Piastri is érkezett.
Az ausztrál kerékcseréje nem volt túlságosan gyors, 2,9 másodperces cseréje után 3 másodperccel Norris mögé jött vissza, így az élen a két McLaren pilóta helyet cserélt.
A McLaren azonban jelezte Norrisnak, hogy adja vissza Piastrinak az első helyet.
A csapat kérése jogos és érthető volt, hisz normál esetben Piastri jött volna előbb kerékcserére, nem pedig Norris, de azért változtattak a sorrenden, és hívták előbb Norrist, hogy levédjék a harmadik, korábban már cserélő Hamiltont.
Az 50. körben érkezett Verstappen, aki csak Hamilton, és Leclerc mögé az 5. helyre jött vissza hat másodperc hátránnyal.
Közben mind a McLarennél, mind a Red Bullnál rendkívül feszült volt hangulat, hisz Norris nem akarta visszaadni a vezető helyet Piastrinak, míg Verstappen a csapatát szapulta, amiatt hogy ketten is elévágtak, a Red Bull szerinte rossz stratégiája miatt.
Verstappen a csapatrádióba folyamatosan mondta magáét, és azt is hozzátette neki kell megpróbálnia visszahozni, amit a csapat elrontott.
Az 57. körben a hollandnak sikerült megelőznie Leclerct és feljött negyedik helyre, és üldözőbe vette Hamiltont.
Közben a McLarennél továbbra is arra kérték Norrist, hogy engedje maga elé Piastrit, aki úgy tűnt erre nem hajlandó.
A 63. körben a régi idők emlékére Hamilton és Verstappen csapott össze. Verstappen bevetődött Hamilton mellé, de elfékezte magát, a két autó kereke összeért, a Red Bull hátulja látványosan megemelkedett. Egyik autó sem sérült meg, Hamilton maradt a harmadik, ugyanakkor Verstappen visszaesett az 5. helyre.
Az ütközés Verstappen hibája volt, aki forrófejűen viselkedett, túl későn fékezett, így keresztezte Hamilton útját. A holland ezzel saját versenyét tette tönkre.
Az esetet a futam után a versenybíróság vizsgálta, de versenybalesetnek minősítették a koccantást, így nem büntették Verstappent.
Közben az élen tovább folyt az alkudozás Norris és a McLaren csapat között. A csapat legegyértelműbb üzenete a következő volt: "Öt kör van hátra, világbajnokságot nem egymagad fogsz nyerni. Szükséged lesz hozzá Oscarra és a csapatra.”
Ezt követően három körrel a vége lőtt Norris lelassított, és maga elé engedte Piastrit, aki élte első Forma-1-es győzelmét aratta, megérdemelten!
Így Damon Hill, Fernando Alonso, Jenson Button, Heikki Kovalainen, és Esteban Ocon után Oscar Piastri lett az F1 történetének hatodik pilótája, ki a Hungaroringen szerezte meg élete első győzelmét.
A McLaren pedig a 2021-es Olasz Nagydíj után újra kettős győzelmet aratott, a dobogó harmadik fokára a jó versenyt futó Lewis Hamilton állhatott fel.
A további sorrend Leclerc, Verstappen, Sainz, Perez, Russell, Tsunoda, Stroll.
A bajnokságot Verstappen vezeti 265 ponttal, Norris hátránya 76 pont, míg a harmadik Leclercé 103 pont.
A világbajnokság egy hét múlva Spa-Francorchamps-ban folytatódik. Ha létezik pálya, amely fekszik a Red Bullnak, akkor az Spa...
Kép forrása: freepik.com
Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is!
Link másolása