2025. Február 11., Kedd
A hétvégén a sebesség szentélyében Monzában folytatódott a 2024-es F1-es világbajnokság. A futamon komoly meglepetés született, hisz a Ferrari hazai pályán a monacói Charles Leclerc révén győzni tudott, mögötte a két McLaren következett Piastri, Norris sorrendben a címvédő, vb éllovas Max Verstappen csupán a csalódást keltő hatodik helyen zárt. A verseny a két McLarennek állt, ők indultak az első sorból, de a Ferrari és Leclerc megtréfálta őket, hisz még a McLarenek kétszer, addig a monacói csak egyszer állt ki. Szenzációs győzelem volt!
Értékelés öt pontban!
1. Lando Norris karrierje során hétszer indulhatott az első helyről, ötször normál, kétszer sprintfutamon, de egyszer sem tudott vezetni ebből a pozícióból az első kört követően. Ma is az pole-ból indult, a rajtja most kivételesen jó is volt, de az első kanyart követően előbb csapattársa Piastri, majd Leclerc is megelőzte. Ezután is bizonytalan volt. Több vezetői hibát is elkövetett, ráadásul el is gumizta magát.
Norris rengeteg pontot eldob a hibái miatt, s ez az élen nem fér bele. Egyelőre, sem ő, sem pedig a csapat, nem tudja jól kezelni, hogy övék a legjobb autó. Most már többször volt övé a legjobb kocsi, mint Verstappené, s ehhez képest a bajnokságban 62 pont hátránya!
Alakuljon az idény utolsó nyolc futama bárhogy Lando Norris nem érett meg arra, hogy világbajnok legyen, ettől persze még az lehet.
2. Miért nem állít fel csapatsorrendet a McLaren?
Az idény során már nem először fordul elő, hogy Norristól a csapattársa Piastri vesz el értékes pontokat. Tegnap is Piastri a rajtot követően meglepően agresszíván támadta, majd előzte meg Norrist. Benne volt a kiesés lehetősége, hisz az előzésnél megbicsaklott a brit autója.
Egyrészről biztos vagyok benne, hogy hasonló helyzetben több csapat is tiszta vizet öntött volna pohárba, és csapatsorrendet állított volna fel. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy Oscar Piastri nem engedheti meg magának, hogy elfogadja másodhegedűs szerepét, hisz akkor ezt örökre rásüthetik, tehát az ő szempontjából teljesen érthető az, hogy nem nézi, hogy a csapattársa ellen küzd.
S nem biztos, hogy elfogadná azt, ha azt mondanák neki, hogy álljon be Norris mögé, pláne úgy, hogy egyre többször tudja felvenni Norrissal a versenyt, sőt tegnap gyorsabb is volt nála az idény során nem először.
Egy estleges csapatsorrend felállítása komoly feszültséget szülhet csapaton belül, szóval a McLaren helyzete sem könnyű, de valamilyen módon azért ezt a szituációt kezelniük kellene, mert jelenleg úgy tűnik nem kezelik sehogy.
3. Miért esett vissza Red Bull?
Ezt nem tudjuk, csak találgatunk, de úgy tűnik, hogy a Red Bull a többiekkel ellentétben nem tudja az év eleje óta fejleszteni az autóját. Egy helyben toporognak, míg a többiek folyamatos fejlesztésekkel javítják az autójukat.
Elképzelhető, hogy az idei Red Bullban, mely már nem Adrian Newey nevéhez köthető, nincs igazán komoly fejlesztési potenciál. Egy magas szintről kezdték az évet, de ott megálltak, míg a többiek lefejlesztették őket. S ha ez mondjuk ez így van, akkor a Red Bullnak pokoli nehéz lesz a szezonból hátralévő nyolc nagydíj hétvége.
Ezen a hétvégén már csak negyedik erő voltak. S úgy is buktak az egyéniben nyolc pontot Norrissal szemben, hogy a McLarennek nem volt jó hétvégéje. De ez nem lesz azért mindig így, ha a Red Bull nem tud előhúzni valamint, akkor az egyéni vb cím is veszélybe kerülhet, hisz komoly technikai hátrányban vannak jelenleg.
A konstruktőrit bár még vezetik, de úgy gondolom senki sem fogadna arra, hogy az meg tudják nyerni.
A másik ami gondot okozhat a Red Bullnak, hogy a Miami futam előtt hoztak egy fékerő eloszlásos szabályváltoztatást. Aminek értelmében azonos tengelyen nem különbözhet a fékerő, s lehetett hallani olyan hangokat, hogy a Red Bullnak erre volt egy trükkje, amit Miami óta nem tud alkalmazni. Azóta ugye jelentősen visszaestek, ennek is lehet benne szerepe, de más problémáik is vannak ez nyilvánvaló.
4. Charles Leclerc klasszis teljesítménye!
Ezt a mostani monzai futamot a Ferrari nagyszerű taktikája mellett Charles Leclercnek köszönheti, aki klasszis teljesítményt nyújtott az első körtől az utolsóig, az pedig, hogy a 16. körtől egészen a végéig az 53. körig éleben tudta tartani a gumijait varázslatos teljesítmény volt.
Leclercet sokan nagyra tartják, köztük én is, pont azért mert benne van az X faktor, ami csapattársában Sainzban nincs. Sainz stabilabb teljesítményt nyújt, de Leclerc tudásszintje magasabb, s ha azt kiteszi a pályára, azzal Sainz nem tud mit kezdeni. Nem véletlen, hogy a Ferrari Leclerc-el hosszútávú szerződést kötött komoly összegekért. Ugyanakkor Sainz jó pilóta megérdemelte volna, hogy jövőre is egy élcsapatban versenyezzen.
5. A Ferrari szurkolók és fanatizmus
Úgy gondolom, hogy aki szereti a Forma-1-et, az szurkoljon bárkinek, azt pontosan tudja, hogy egy jó Ferrarira a sportágnak szüksége van!
Hogy miért?
Azt tegnap a futam után láthattuk, senki sem tud olyan szenvedélyes lenni, mint a Ferrari alkalmazottjai valamit szurkolói. Egészen elképesztő volt a futam utáni ünneplés, az olasz himnusz alatti hangulat pedig leírhatatlan volt. Mindegy, hogy kinek szurkol valaki szerintem ez mindenkinek valahol megmelengette a szívét. Az Forma-1-nek szüksége van a Ferrari szenvedélyére és fanatizmusára!
Kép forrása: freepik.com
Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is!
Link másolása