2025. Február 11., Kedd
A hétvégén rendezték meg a 39. Forma-1-es Magyar Nagydíjat.
A futamon és a hétvége során több érdekesség is történt.
A legnagyobb érdeklődést azonban a McLaren csapaton belüli feszültsége váltotta ki.
A történet lényege röviden a következő.
A két McLaren pilóta a rajttól fogva vezette a versenyt Piastri, Norris sorrendben. Az utolsó boxkiállásra azonban a csapat a szokásoktól eltérően nem a jobb pozícióban lévő, a versenyt vezető Piastrit hívta ki, hanem Norrist. Arra hivatkozva, hogy levédjék a harmadik helyezett, korábban már új gumikra váltó Lewis Hamilton esetleges elévágását.
Piastrit csak két körrel később hívták ki a boxba, ami azt eredményezte, hogy az új, lényegesen jobban tapadó gumikon Norris megelőzte Piastrit. Ezt követően a McLaren azonban jelezte Norrisnak, hogy adja vissza Piastrinak az első helyet.
Norris azonban nem akarta visszaadni a vezető pozíciót a fiatal ausztrál csapattársának. Majd közel 20 körön keresztül ment a vita Norris és csapata között, hol kérlelték, hogy zsarolták a brit pilótát, aki végül végül a 68. körben engedett, és három körrel a leintés előtt visszaadta Piastrinak az első helyet. Így Piastri életében először győzött, míg a vb 2. Norris a második helyen végzett.
A futam után, voltak akik azt mondták, hogy a McLaren helyesen járt el, míg mások szerint Norrist hagyni kellett volna az élen, hisz így 69 pontra csökkenthette volna a hátrányát a bajnokságban Max Verstappenhez képest. Azaz a McLaren eltékozolt 7 pontot Norris esetében.
Négy gondolat a történtekhez:
1. Az egész helyzetet a McLaren idézte elő azzal, hogy nem a vezető Piastrit hívta ki, hanem a második helyen haladó Norrist.
Az az érv, melyet a csapat mondott ezzel kapcsolatban, hogy le akarták védeni Norrist, a harmadik helyezett, korábban már új abroncsokra váltó Lewis Hamiltonnal szemben nem állja meg a helyét. Hisz az a veszély nem fenyegetett, hogy Hamilton megelőzi Norrist, mivel Hamilton messze volt Norristól.
Így nyugodtan lehetett volna hozni először az élen álló Piastrit, majd utána Norrist, s akkor nincs ez az egész balhé, hisz a kerékcserék után is Piastri maradt volna elől.
2. A McLaren csapat ugyan hibázott, de nem ő volt az egyetlen, aki ebben a helyzetben rosszul reagált.
Lando Norrist a Forma-1-ben egy jó kedélyű, barátságos, sportszerű pilótaként ismeri a többség, azonban ebben a helyzetben csalódást keltően viselkedett.
Hisz mikor a csapat közvetlenül a box után, a 48. körben, jelezte neki a rádión keresztül, hogy adja vissza a pozícióját, akkor neki ezt zokszó nélkül, azonnal meg kellett volna tennie.
Egész egyszerűen azért, mert ez a pozíció nem őt, hanem csapattársát illette, Norris csak azért tudta megelőzni Piastrit, mert a McLaren megfordította a két pilótája közötti boxkiállások sorrendjét. Mivel a Hungaroringen egy korábban végrehajtott kerékcsere a friss gumiknak köszönhetően jelentősen jobb köridőket eredményez, így Norris jogosulatlan előnybe került Piastrival szemben, és ezzel Norris a kérés pillanatában pontosan tisztában volt.
Ő azonban ezt nem hogy elsőre nem tette meg, hanem sokadik kérésre sem. Értem én, hogy fontos a győzelem, ezzel semmi gond nincs, de hogy minden áron? Mire gondolt Norris? Hogy nézett volna csapattársa szemébe, aki élete első győzelméért küzdött, ha elveszi tőle győzelmet?
Az, hogy végül mégis visszaadta pozíciót, és a győzelmet, az mentő körülmény, de hogy ezt megtegye, azért 20 körön keresztül könyörögi kelljen neki, hogy visszaadja a másiknak, azt ami az övé, az nem néz ki jól. Arról nem beszélve, ha mondjuk jön egy Safety Car, akkor ha akartak sem tudtak volna helyet cserélni.
Emlékszem a 2000-es években egy 70 körüli férfi parkolójegyet váltott, de közben a tálcájából kiesett 10 000 ft. Gondolkodás nélkül utána mentem, és visszaadtam neki, mert az nem az enyém. Utána az illető hálálkodott, de mondtam nem kell, ez a világon a legtermészetesebb, ez most Norrisnál nem volt így sajnos.
Természetesen lehet mondani, hogy Hamilton, Verstappen vagy Vettel sem adta volna vissza stb, stb., de ez nem mentség.
Ezekért a pilótákért sok-sok millióan rajonganak világszerte, igazi szuperhősök, példaképek. Nem tehetik, nem tehetnék meg azt, hogy tisztességtelen eszközökkel nyernek, hisz sokan felnéznek rájuk.
Lando úgy gondolom hibázott, de még fiatal, s az okos ember mindig a saját hibájából tanul. S ha ezt megteszi, akkor megmaradhat annak a szerethető figurának, aki eddig volt.
Nyilván igaz az, hogy a jófiúk nem szoktak vb címeket nyerni, de ott is azért van egy határ, és inkább légy tisztességes mint világbajnok, de a kettő azért nem zárja ki egymást.
3. A McLaren első döntése, hogy nem megfelelő sorrendben hívta ki a pilótáit, rossz döntés volt, ugyanakkor az, hogy mindent megtettek azért, hogy visszakapja Piastri a pozícióját, az viszont tiszteletre méltó.
Lando Norris a második helyen állt a bajnokságban, a hátránya ugyan tetemes, a futam előtt 84 pont volt az éllovas Verstappen mögött, de ennek ellenére mondhatta volna azt is csapat, hogy Norrisnak adja győzelmet, hogy maximalizálja a brit pontjait, hogy minél több esélye maradjon az egyéni vb címre. Ők azonban megítélésem szerint ebben a helyzetben helyesen, és sportszerűen jártak el. Volt már példa az F1 történetében, amikor ez nem így történt.
4. Lehet erre az esetre azt is mondani, hogy az életben és az F1-ben is farkastörvények vannak, kit érdekel Piastri lelke, a sportszerűség, ez üzlet, és ez azt kívánta volna, hogy a bajnokságban második helyen álló, egyébként gyorsabb, Norris nyerjen.
Értem ezt az érvelést persze, de ennek nagyon, nagyon rossz üzenete lett volna, ahogy a múltban is az volt. Az győzzön, aki a pályán a legjobb volt, erről szól(na) a sport.
Véleményem szerint ez a döntés akkor is helyes volt, ha év végén ezen múlna Norris és a McLaren egyéni vb címe, amitől azért még elég messze vagyunk.
2019-ben a Szingapúri Nagydíj után, mikor a Ferrari hasonló helyzetben nem adta vissza Leclercnek az őt joggal megillető első helyet, így Vettel győzött, azt írtam: "Vettel győzött a sport veszített Szingapúrban", most pedig azt írom: Piastri és a sportszerűség győzött a Hunaroringen!
Kép forrása: freepik.com
Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is!
Link másolása