Hussein Algaaod, a nemzetközi játékosügynökként dolgozó menedzser, aki több topligás és magyar játékos karrierjét is irányítja (pl. Csongvai Áron, Kovács Patrik), az M4 Sportnak adott interjújában a magyar futballpiacról, annak lehetőségeiről és problémáiról beszélt.
Elmondása szerint a magyar infrastruktúra kiemelkedő, viszont a fiatal tehetségek menedzselése, marketingje és értékesítése komoly lemaradásban van más országokhoz (pl. Horvátország, Szerbia) képest.
„A magyar futball infrastruktúrája kiemelkedően fejlett, a létesítmények kiválóak, össze sem hasonlíthatók a környező országokéval, amiben viszont lemaradás van, a játékosok marketingje. Ebben például a horvátok sokkal előrébb járnak, a labdarúgók folyamatosan szerepelnek a médiában, a klubok mindent megtesznek azért, hogy a pályán kívül is népszerűsítsék a legnagyobb értékeiket. A magyar futballba sok pénzt fektettek az elmúlt években, ezt a szakmai munkának is követnie kell, és ebbe beletartozik a labdarúgók marketingje is, ami a klubok feladata.”
A klubok nem fektetnek elég energiát abba, hogy a fiatalokat időben beépítsék és külföldi piacokra juttassák, ennek oka, hogy a magyar klubok nincsenek rákényszerítve a játékoseladásból származó bevételekre.
„Javítson ki, ha tévedek, de tudomásom szerint az élvonalbeli magyar klubok anyagilag kényelmes helyzetben vannak, ezáltal nincsenek rákényszerítve arra, hogy fiatal játékosokat neveljenek és értékesítsenek a külföldi bajnokságokba. Ezzel összehasonlítva Horvátországban a klubok túlélése múlik egy-egy játékos kinevelésén és eladásán.”
„Ha a klubok nincsenek rákényszerítve a játékoseladásokból termelt bevételekre, az a játékosok fejlődésére is hatással van. Tegyük fel, ha egy labdarúgó 20-21 évesen épül be az első csapatba, onnan már egyre nehezebb lesz eladni őt komoly összegért. Ha egy játékos már 17-18 éves korától kezdve stabil kerettag és rendszeresen játszik, a marketingje is megfelelő, aminek köszönhetően nemcsak belföldön, hanem nemzetközi szinten észrevehető, sokkal nagyobb esély van az értékesítésre.”
Algaaod szerint a tehetséges magyar fiatalok – mint Kovács Patrik, akit már Premier League-klubok is figyelnek – megérdemelnék, hogy nagyobb nemzetközi figyelmet kapjanak, de ez csak akkor történhet meg, ha a klubok és menedzserek is aktívabban dolgoznak azon, hogy játékosaikat bemutassák a nemzetközi színtéren.
„Talán néhányan meg is haragszanak majd rám, de úgy látom, a menedzserek sem tolják kellőképpen a játékosaikat a nemzetközi karrier felé, mintha kissé lusták lennének ebben a tekintetben”
„Sok olyan fiatal játékos van a magyar bajnokságban is, akik kiemelkedően teljesítenek, gólokat szereznek, de nem forog úgy a nevük Európában, ahogyan ezt látható az említett horvát, szerb, szlovén piacok esetében. Pedig ez a kulcs. Ha a magyar futball a nemzetközi piacra akarja eladni a legnagyobb tehetségeit, akkor a nevüket is ismertté kell tenni.”
Végül hozzátette: ha ő magyar klubvezető lenne, inkább alacsonyabb árért engedne el egy tehetséget, de részesedést kérne a későbbi eladásból, így hosszabb távon is jól járhatna – és a játékos karrierje sem törne meg.
„Mivel a magyar klubok anyagilag stabil helyzetben vannak, nincsenek rákényszerítve a labdarúgók eladására, magas árat kérnek a legjobbjaikért, de ez elijesztheti a külföldi klubokat, amelyek nem akarnak túl nagy kockázatot vállalni, azaz a magas vételárat kifizetni egy tehetséges futballistáért.”
"Ha egy magyar klubvezető lennék, elengedném a játékosomat egy alacsonyabb vételárért, és igényt tartanék részesedésre a játékos következő eladásából, ezzel hosszútávon akár még nagyobb bevételre is szert tehetnék.”
Idéztek forrása: m4sport.hu
Kép forrása: mlsz.hu
Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is!
Link másolása