2025. Február 11., Kedd
Ahogy az előző futam után is írtam „a Red Bull olyan mint az a teniszező, aki minden borításon jó“. Ez a tétel ma is nagyszerűen beigazolódott, hisz a Red Bull az első bahreini versenypályához képest egy más karakterisztikájú pályán is érinthetetlen volt.
Max Verstappen az időmérőn fantasztikus kört rakott össze, egyáltalán nem volt evidens, hogy övé lesz a pole.
Az időmérőn sokat kockáztatott, nagyon közel ment falhoz, olyan közel mint senki más, de ezúttal sem hibázott, a hollandnak ez a köre igazi mestermunka volt.
A versenyen könnyebb dolga volt a háromszoros világbajnoknak, aki zsinórban a kilencedik, karrierje során pedig az 56. győzelmét aratta, úgy hogy még meg sem kellett izzadnia.
A Red Bull egy körön sebezhető, ugyanakkor a versenytempója egyértelműen a mezőny felett áll, ezt bizonyítja Perez két második helye is. A mexikóival kapcsolatban érdemes megemlíteni, hogy ez az első két futam jól néz ki az ő szempontjából, de ne feledjük ez tavaly is így volt, majd jött a visszaesés. Ez idén is bekövetkezhet, hisz Perez esetében van néhány pálya, melyet az átlagnál jobban érez, ez a szaúdi pálya is ilyen volt, de viszont számtalan olyan, ahol középszerű, s azok a pályák még mind-mind hátra vannak.
A Ferrarinál Leclerc remek hétvégét teljesített. A Ferrari pedig bizonyította, hogy a pálya karakterisztikájától függetlenül megkérdőjelezhetetlenül a második erő jelenleg. Beigazolódtak az előzetes várakozások csapat részéről, hogy az idei autó nem fogja megzabálni, elkoptatni a gumikat, melyet mi sem bizonyít jobban, mint hogy a verseny utolsó körében Leclerc egy több mint 40 körös kemény gumival megfutotta a verseny leggyorsabb körét. Mind ezt úgy hogy az utolsó körben Verstapppen is ráment a leggyorsabb körre.
Nagyszerűen debütált a Forma-1-ben a Ferrari történetének legfiatalabb F1-es versenyzője a mindössze 18 éves brit Oliver Bearman.
Bearman két órával a harmadik szabadedzés előtt tudta meg, hogy be kell ugrania a vakbélgyulladás miatt a hétvégét kihagyni kényszerülő Carlos Sainz helyett, s remekül helytállt a komplett F1-es naptár egyik legnehezebb versenypályáján. A 11. helyről indulva a 7. helyen zárt, nem vállalt felesleges kockázatot, nem csapta oda az autót, azt tette amit a Ferrari csapatfőnöke kért, azaz, hogy négy kerékkel hozza be a célba az autó, ő ezt megtette, sőt ennél sokkal többet.
Bearman időmérős teljesítményéről sok mindent elmond, hogy a komplett F1-es mezőny talán legjobb egykörös pilótájától, a csapattárástól Charles Leclerc-től mindössze 5 tizedet kapott.
Az hogy F1-es pilóta lesz belőle az úgy gondolom nem kérdés, azonban azt egy futam alapján nem lehet megítélni, hogy top pilóta lesz-e belőle avagy sem. Minden esetre ez egy jó bemutatkozás volt, felhívta magára a figyelmet, a kapott lehetőséggel remekül élt.
Bearman a 7. helyével 2015 óta a legjobb debütáló pilóta Forma-1-ben , akkor a brazil Felipe Nasr a Sauber volánja mögött lett 5. az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon.
A fiatal brit pilótát a nézők fölényesen 48%-al a futam emberének választották.
Csalódást keltő volt a Mercedes tempója, amely ezen a hétvégén csak a 4.-5. erő volt. A Mercedes végsebessége jobb az előző évekhez képest, de összességében a tempó nagyon kevés. Hamilton szerint az autó viszonylag jó az alacsony tempójú részeken, és nem annyira rossz a közepes tempójú szakaszokon, ugyanakkor a nagy tempójú szakaszon nagy lemaradásban vannak. Ha megnézzük a Ferrari és a Mercedes eddigi 2024-es tempóját, akkor azért látható, hogy Lewis Hamilton csapatváltása nem feltétlenül tartozik az őrültség kategóriájába, nyilván hosszú az év, de a Ferrari jobb alapokkal bír a szezon elején mint a Mercedes.
A német istállónál érdekes megfigyelni, hogy mindkét idei futamon Russell gyorsabb volt a hétszeres világbajnok Hamilton-nál. Természetesen még csak két futam ment le, de Hamilton nem nem engedheti meg magának, hogy Russell fölé kerekedjen, hisz az F1-ben alapszabály: bárkitől kikaphatsz, de a csapattársadtól sohasem, hisz ő ugyanolyan autóban ül mint te, nem lehet mondani, hogy jobb az autója, azért gyorsabb nálad.
A Mclaren a várakozásnak megfelelően jobban teljesített, mint a Bahreini Nagydíjon, a harmadik erő volt ezen a hétvégén, ugyanakkor még mindig nem tartanak ott, ahol a tavalyi szezon második felében.
Érdekes lesz figyelni a Mclaren-nél a két csapattárs Lando Norris és Oscar Piastri küzdelmét. Ez tavaly nem volt küzdelem, illetve volt, de az rendkívül egyoldalú volt, hisz Norris lényegesen gyorsabb volt az újonc ausztrál csapattársánál. Azonban idén egyelőre kiélezett kettőjük csatája, az első futamon ugyan Norris két hellyel Piastri előtt végzett, de már ott is közel volt az ausztrál a brit csapattársához, a második futamon pedig mind az időmérőm, mind a futamon megelőzte őt, s ez valószínű akkor is így lett volna, ha Piastrihoz hasonlóan Norrist is kihívják a safety car fázis alatt kereket cserélni.
Érdekes jelenet zajlott le a startnál, mikor Norris bemozdult a piros lámpa kialvása előtt. Előbb megmozdult, majd megállt. Sokan büntetésre számítottak, azonban mégsem büntették meg.
A futam után az FIA megindokolta döntést, mely szerint Norris a felvételek alapján valóban megmozdult a rajtjelet megelőzően, azonban az FIA által jóváhagyott autóra szerelt transporter nem jelezte a kiugrást, s mivel a sportszabályzat kimondja, hogy a transporter adatai alapján kell dönteni, így nem büntettek.
Egyértelműen jobb hétvégéje volt az Aston Martin-nak mint az első futamon, mármint ami Alonsót illeti. A spanyol az időmérőt a negyedik helyen zárta, végül ötödikként végzett. A futam elején Piastri simán elment mellette, s azt gondolhattuk, hogy ugyanaz lesz mint a szezonnyitón, azaz a kétszeres világbajnok folyamatosan hátrafelé lépked, azonban ez ezúttal nem következett be.
Ez a pálya egyértelműen jobban feküdt az Aston-nak mint az első, ugyanakkor az rajzolódik ki az első két futam alapján, hogy míg tavaly az időmérőn voltak gyengébbek, s a futamon jobbak, addig idényre fordult a kocka, az időmérőn jobbak, s a futamon gyengébbek.
Külön beszélni kell Alonso csapattársáról Lance Strollról, aki a verseny elején falnak csapta az autóját. Úgy gondolom, hogy előbb-utóbb el kéne jönnie annak a pontnak, mikor a csapat tulajdonosának, Lawrence Stroll-nak el kéne gondolkodnia, hogy mi értelme van annak, hogy nagy csapatot akar építeni, ugyanakkor egyszemélyes a csapat, hisz a fia olyan szintű versenyző, akinek túl sok keresnivalója nincs az F1-ben. Lassú és sokat hibázik. S hogy eljön-e eza pillanat? Véleményem szerint nem...
Zárszóként elmondható, hogy ahogy az első futam sem volt izgalmas, úgy ez sem, olyannyira nem hogy én személy szerint a verseny első fázisában, mikor látszott, hogy unalomba fullad az egész, kivittem a laptopomat a konyhára, melyen a futamokat szoktam nézni, letettem a konyhaasztalra, s miközben figyeltem a futamot, süteményt sütöttem, Feketeerdő szeletet.
Én több mint harminc éve nézem a Forma-1-et, de ilyenre még sohasem volt példa, hogy közbe nekiálljak sütögetni. Úgy gondolom ez sokat elmond az idei szezonról eddig, de lesznek még jobb, izgalmasabb futamok is ebben biztos vagyok, úgyhogy kitartás!
U.i.: a süti finom lett!
Kép forrása: freepik.com
Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is!
Link másolása